TEACHING ALGEBRA CONCEPTS IN THE EARLY GRADES
Jack Burrill, Michigan State University
Membangun asas untuk memahami konsep-konsep algebra merupakan langkah penting dalam pengajaran danproses belajar. Di dalam karya Freudenthal, bahan-bahan yang dibangunkan oleh Institut Freudenthal dan University of Wisconsin-Madison menyediakan versi Amerika "Matematik realistik." Sebuah perkembangan masalah kontekstual boleh digunakan untuk memperkenalkan pelajar dari usia 9 hingga 12 konsep-konsep algebra asas. Perkembangan ini merupakan salah satu formalisasi progresif, bermula dengan formal penemuan dan secara berperingkat memperluaskan ke pemahaman formal sebagai pelajar dewasa, baik secara fizikal dan matematik. Umumnya algebra diajarkan sebagai manipulasi simbolik, menyelesaikan persamaan algebra dan graf persamaan.
Melalui pendekatan kontekstual dan mengandaikan visualisasi sebagai elemen penting dalam mengembangkan pemahaman, pelajar muda dapat diperkenalkan pada konsep-konsep seperti pengenalan pola dan penyiasatan, simbolik perwakilan yang mengarah ke konsep pembolehubah, menulis ekspresi dan formula, dan membuat keputusan berdasarkan konsep yang umum.
Melalui pendekatan kontekstual dan mengandaikan visualisasi sebagai elemen penting dalam mengembangkan pemahaman, pelajar muda dapat diperkenalkan pada konsep-konsep seperti pengenalan pola dan penyiasatan, simbolik perwakilan yang mengarah ke konsep pembolehubah, menulis ekspresi dan formula, dan membuat keputusan berdasarkan konsep yang umum.
No comments:
Post a Comment