Wednesday, September 29, 2010

TEACHING ALGEBRA CONCEPTS IN THE EARLY GRADES

uLASAN aRTIKEL 8


TEACHING ALGEBRA CONCEPTS IN THE EARLY GRADES
Jack Burrill, Michigan State University

Membangun asas untuk memahami konsep-konsep algebra merupakan langkah penting dalam pengajaran danproses belajar. Di dalam karya Freudenthal, bahan-bahan yang dibangunkan oleh  Institut Freudenthal dan University of Wisconsin-Madison menyediakan versi Amerika "Matematik realistik." Sebuah perkembangan masalah kontekstual boleh digunakan untuk memperkenalkan pelajar dari usia 9 hingga 12 konsep-konsep algebra asas. Perkembangan ini merupakan salah satu formalisasi progresif, bermula dengan formal penemuan dan secara berperingkat memperluaskan ke pemahaman formal sebagai pelajar dewasa, baik secara fizikal dan matematik. Umumnya algebra diajarkan sebagai manipulasi simbolik, menyelesaikan persamaan algebra dan graf persamaan.  

Tuesday, September 28, 2010

Laman web Pengenalan Statistik


LAMAN WEB YANG SESUAI UNTUK PERMAINAN STATISTIK
Laman Web ini memaparkan statistik asas untuk murid pra sekolah, pada laman web ini       menunujukkan cara mengira objek dan mengklasifikasikan mengikut jenisnya.
Laman web ini memaparkan statistic asas untuk murid pra sekolah, di dalam laman web ini  menunujukkan cara membaca dan membuat graf yang mudah.


Kanak-kanak belajar Matematik

Ulasan artikel 2

Kanak-kanak belajar matematik
Setelah melihat teori-teori yang digariskan oleh Piaget, Bruner, Gagne dan Dianes kita dapat melihat ia ada kaiatan dengan konsep konsruktivisme. Konstruktivisme merupakan satu teori mengenai pegetahuan dan pembelajaran yang menarik minat murid. Di samping itu, konsruktivisme menyarankan kanak-kanak tersebut membina pengetahuan secara aktif berdasarkan pengetahuan sedia ada kanak-kanak tersebut. Pembinaan pengetahuan tersebut boleh dihasilkan melalui permainan dan eksperimen di samping pembelajaran koperatif. Apabila kanak-kanak bekerjasama, mereka berkongsi dalam proses pembinaan idea. secara tidak langsung, kanak-kanak tersebut dapat membina pengetahuan baru hasil daripada pembelajaran secara kendiri.

Monday, September 27, 2010

PAPER MODEL OF POLYHEDRA


PAPER MODEL OF POLYHEDRA



Bentuk asas bagi kertas untuk lipatan bentuk polyhedra ini lalah segiempat sama.
  • 6 keping segiempat sama untuk menghasilkan kiub.
  •   12 keping untuk menghasilkan bahagian luar polyhedra. 

Sunday, September 26, 2010

pENULISAN tUGASAN kUMPULAN 4

ELEMENTS IN GEOMETRIC CONCEPTS

Pengenalan


Matematik adalah salah satu bidang ilmu yang sangat menyeluruh sifatnya. Ia merangkumi semua aspek kehidupan, seperti membuat perhitungan, membuat penilaian dan seterusnya membuat keputusan. Melalui proses penyelesaian masalah seharian, manusia dikerah untuk mengeluarkan pendapat seterusnya memberikan hujah terhadap keputusan atau langkah penyelesaian yang diambil. Disinilah peranan berfikir secara matematik dapat membantu manusia membuat pertimbangan yang wajar sebelum memilih sesuatu jalan penyelesaian.

Bagi memperkembangkan potensi pemikiran matematik di dalam akal manusia, ia seharusnya bermula dari peringkat kanak-kanak. Konsep matematik terhadap alam sekeliling sebenarnya telah wujud di dalam akal kanak-kanak sejak dari peringkat bayi lagi. Ini merujuk kepada sifat ingin tahu kanak-kanak terhadap objek, terutama melalui deria sentuhan. Pendedahan awal kepada banyak bentuk konkrit di sekeliling kanak-kanak sebenarnya mencetuskan pelbagai persepsi terhadap
alam sekeliling. Pelbagai konsep terbentuk di dalam minda kanak-kanak, yang boleh bersifat betul dari segi konsepnya, ataupun yang bersifat miskonsepsi.

Development of Mathematics Thinking (kumpulan 1)

1.0 PENDAHULUAN
Setiap yang hidup mengalami perubahan mengikut proses pertumbuhan dan perkembangan. Perkembangan adalah perubahan yang bersifat kualitatif iaitu sifat perubahan yang tidak dapat diukur secara kuantiti tetapi ternyata perubahan sudah berlaku yang melihatkan sifat berlainan daripada peringkat yang terdahulu.
Menurut Crow dan Crow pula, perkembangan merupakan perubahan secara ‘kualitatif’ serta cenderung ke arah yang lebih baik dari segi pemikiran, rohani, moral dan sosial. Menurut Karl E. Garrison pula, perkembangan terhasil daripada tindakan yang saling berkait antara perkembangan jasmani dan pembelajaran. Semua perkembangan, sama ada berbentuk struktur, kemahiran satu siri tingkah laku ataupun keseluruhan sahsiah, adalah mengikut beberapa aturan semula jadi dan sifat-sifat yang sejagat. Secara ringkas, perkembangan boleh disifatkan sebagai pengaliran yang saling berkait antara perubahan kuantitatif dan perubahan kualitatif yang menuju ke arah tertentu dan yang dijangkakan.
Perkembangan mempunyai beberapa ciri-ciri yang boleh dilihat. Antara ciri-ciri
perkembangan yang penting adalah seperti berikut:

When Children Learn Mathematics

When Children Learn Math

    Children learn math best when they do so in “real world” situations, i.e., when they are using math to solve a real problem. That is why math games are an excellent method for children to learn math. Children are practicing the basics in a real world way. And, since the games are fun, children don’t even realize that they are practicing learning.

    It's true that children learn a lot from things they are interested in. That Pokemon story or Harry Potter book, is helping develop their comprehension, vocabulary and many other literacy skills. This can also be true for children with learning disabilities.


Bagaimana Kanak-kanak belajar Matematik

ULASAN ARTIKEL 1 : bagaimana kanak-kanak belajar Matematik

Manusia mula belajar sejak dari peringkat bayi lagi. Bayi yang baru lahir mewarisi berbagai-bagai bentuk gerakan pantulan. Contohnya apabila sesuatu objek menyentuh bibirnya, bayi terus menghisap objek tersebut tanpa perlu diajar kepadanya. Ini bererti wujud satu atur cara genetis semula jadi dalam diri bayi untuk menyerapkan kewujudan sesuatu objek. Hari demi hari, maklumat dalam ingatan bayi semakin bertambah selaras dengan peningkatan fizikalnya daripada seorang bayi ke dunia kanak-kanak seterusnya menjadi dewasa. Maklumat-maklumat yang diterima akan dipecah-pecahkan menjadi pengetahuan dan memperkembangkan keupayaan kognitifnya.